سوریان و دوستان وارد می‌شوند/ در آرزوی تکرار قهرمانی در لاس وگاس


عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

ایا از این وبلاگ خوشتان امد؟

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اخبار ایران و آدرس feacbook.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 144
بازدید ماه : 140
بازدید کل : 34694
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



تماس با ما http://www.biyarnews.ir/ad/freedanad.jpg

کد متحرک کردن عنوان وب اخبار ایران

script type=text/javascript src=http://logoha.ir/wp-content/uploads/ramazan-l.js> Job Application

آمار مطالب

:: کل مطالب : 51
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 15
:: باردید دیروز : 9
:: بازدید هفته : 144
:: بازدید ماه : 140
:: بازدید سال : 426
:: بازدید کلی : 34694

RSS

Powered By
loxblog.Com

اخبارایران

سوریان و دوستان وارد می‌شوند/ در آرزوی تکرار قهرمانی در لاس وگاس
یک شنبه 15 شهريور 1394 ساعت 10:32 | بازدید : 280 | نوشته ‌شده به دست مهرداد باقری | ( نظرات )

باز هم میدانی دیگر و در انتظار افتخارآفرینی دیگر... رقابت‌های کشتی قهرمانی 2015 جهان در حالی‌ از ساعت 21 شب دوشنبه 16 شهریورماه در لاس‌وگاس نوادای آمریکا آغاز می‌شود که تمام کشورهای مدعی با برترین کشتی‌گیرانشان گام به این میدان حساس و بزرگ گذاشته‌اند. حساسیت و اهمیت این رقابت‌ها زمانی دوچندان می‌شود که قرار است سهمیه حضور در بازی‌های المپیک هم، به عنوان فاز اول، در آن توزیع شود. چه بسا تیم‌هایی که بتوانند کار کسب سهمیه را در آمریکا یکسره کنند کار راحت‌تری برای حضوری موفق در المپیک خواهند داشت و با خیالی آسوده‌تر برای درخشش در این میدان آماده خواهند شد.

تیم کشتی فرنگی ایران با 3 تغییر نسبت به سال گذشته گام به این رقابت‌ها می گذارد که تغییری حدودا 36 درصدی نسبت به مسابقات جهانی ازبکستان که ایران برای نخستین بار موفق به کسب عنوان قهرمانی در جهان شد است. مهدی زیدوند و یوسف قادریان برای نخستین بار حضور در چنین مسابقاتی را تجربه می‌کنند. از طرفی مهدی علیاری که تجربه حضور در مسابقات جهانی 2013 البته در وزن 98 کیلورگم را دارد که در آن مسابقات به عنوانی بهتر از پنجمی دست نیافت.

نکته مهم حضور 2 طلایی از 3 طلایی المپیک لندن در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی است که می‌تواند وزنه سنگینی‌ برای اعضای تیم باشد.

در زیر نگاهی اجمالی به مدعیان اوزان هشت‌گانه خواهیم داشت و شانس نمایندگان کشورمان را در مصاف با حریفان ارزیابی خواهیم کرد:

* 59 کیلوگرم: مدعیان در کمین سوریان

پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران روزهای حساسی را پشت سر‌می‌گذارد؛ چرا که در صورت کسب مدال زرینی دیگر، دست نیافتی‌تر از قبل خواهد شد. ژنرال هفت ستاره آسمان کشتی ایران، اما خود به خوبی می‌داند که تکرار این طلا کاری بس سخت‌تر از قبل خواهد بود چرا تمام حریفان پیش از هر چیزی برای شکست او گام به میدان خواهند گذاشت، اما تجربه سوریان می‌تواند عامل برتری روحی و روانی این کشتی‌گیر در مصاف با رقبایش باشد.

البته حمید سوریان در دو میدان خارجی (پتروف و پیت‌لاسینسکی) که بعد از مسابقات جهانی سال گذشته و پیش از مسابقات امسال روی تشک رفت عملکردی ناامید‌کننده‌ از خود بر جای گذاشت تا علاقمندانش دچار تردید شوند، اما حمید نشان داده است که در مواقع حساس چگونه گلیم خود را از آب بیرون خواهد کشید.

حمید سوریان که در تعقیب کارولین افسانه‌ای دومین مرد پرافتخار تاریخ کشتی فرنگی جهان است در آخرین رده‌بندی اعلام شده توسط اتحادیه جهانی کشتی در رده دوازدهم جای دارد در صورتی‌که بدون شک این جایگاه نمی‌تواند جایگاه واقعی این کشتی‌گیر باشد. نکته جالب توجه در این فهرست غیبت صدرنشین در لاس‌وگاس است؛ مینگیان سمینوف، نایب قهرمان سال گذشته و نفر سوم المپیک لندن است که در تصمیمی عجیب از سوی سرمربی روسیه کنار گذاشته شد و ماریانیان، قهرمان بازی‌های اروپایی که در رده چهارم برترین‌های این وزن قرار دارد، جایگزین وی شد، این در حالی است که سمینوف در تورنمنت لهستان قهرمان شد، اما باز هم نتوانست نظر کوگیاشویلی را جلب کند.

ایوو آنگلوف بلغاری، قهرمان سال 2013 جهان، که مقابل سوریان در جام نیکولا پتروف به پیروزی رسید در رده دوم این وزن قرار دارد. پشت سر آنگلوف، شاید خطرناک‌ترین حریف سوریان حضور دارد، المرات تاسمرادوف ازبکستانی که در سال‌های اخیر همواره یکی از سکوهای قهرمانی را در اختیار داشته است. وی که مدال‌های برنز جهان در سال‌های 2013 و 2014 را در اختیار دارد، بدون شک یک رقیب مهم و جدی برای سوریان خواهد بود. کشتی‌گیری که در جهانی سال گذشته برای سوریان مشکل‌ساز شد و حمید با زرنگی از سد او گذشت.

نفر پنجم رده بندی آلمان مختاروف از آذربایجان است که در کشورش نفر سوم آسیا شده است، اما قرار است در این وزن روشن بایراموف کهنه‌کار و دارای نقره المپیک‌های 2008 و 2012 و مدال‌های طلا، نقره و برنز جهان، نماینده‌ آذری‌ها باشد.

یون ول چون، قهرمان 2013 جهان از کره‌شمالی می‌تواند از دیگر مدعیان این وزن باشد. سوسلان داوروف از بلاروس و طارق بلماندی از فرانسه نفرات دوم و سوم اروپا و ویکتور سیوبانوی مولداویایی نفر اول یورو زیر 23 سال در لهستان از کشتی گیرانی شاخصی هستند که در رنک زیر 10 حضور دارند.

سوریان کاری بسیار سخت برای کسب مدال در آمریکا خواهد داشت، اما قطعا این رقبای او هستند که از باید از او هراس داشته باشند؛ هر چند که عده‌ای اعتقاد دارند شاید سوریان در لاس‌وگاس روی تشک نرود و این حاجی‌پور باشد که نماینده ایران در وزن اول لقب بگیرد، اما باید منتظر ماند و دید تا در روز وزن‌کشی چه اتفاقی خواهد افتاد، اما در هر صورت به نظر می‌رسد حمید سوریان، المرات تاسمورادوف و روشن بایراموف مثلث قهرمانی این وزن را تشکیل دهند.

* 66 کیلوگرم: زیدوند و چالش‌های پیش رو

بعد از اتفاقاتی که برای امید نوروزی در انتخابی تیم ملی که منجر به کنار گذاشته‌شدنش از تیم انجامید، رخ داد؛ میدان به جوانی بنام مهدی زیدوند رسیده است، کشتی‌گیری که مدال برنز جوانان جهان را در کارنامه دارد و می‌خواهد شایستگی‌هایش را در بزرگسالان هم نشان دهد، اما به خوبی می‌داند که راه سختی پیش رو خواهد داشت.

حریف زیدوند قبل از هر کسی خودش است؛ او اگر بتواند براحتی سر وزن برسد و از نظر روحی و روانی خودش را آماده و مهیای حضور در این میدان کند دست خالی نخواهد ماند هرچند که رقیبانی بس باتجربه و تا بن دندان مسلح در این میدان خواهد داشت.

بر اساس آخرین رده‌بندی اتحادیه جهانی کشتی مهدی زیدوند حتی در میان 20 کشتی‌گیر برتر این وزن هم نیست، اما این دلیلی بر شانس کم این کشتی‌گیر برای کسب سهمیه و رفتن روی یکی از سکوهای سه گانه قهرمانی نیست. در این سال‌ها همواره امید نوروزی ایران را در وزن دوم صاحب مدال کرده است و امسال هم همه امیدها به زیدوند است تا دستاورد امید را حفظ کند.

صدر این وزن همچنان در اختیار داوور استفانک صربستانی است که در فینال جهانی سال قبل البته به لطف داوران امید نوروزی را شکست داد. البته از میزان آمادگی این صرب مشکوک که هموطن رئیس اتحادیه جهانی نیز هست، اطلاع دقیقی در دست نیست چرا که به غیر از یک تورنمنت داخلی صربستان در میدان دیگری مشاهده نشده است، اما به لاس وگاس رفته تا از جایگاهش دفاع کند، اما شاید دیگر نتواند.

تاماش لورینچ کهنه‌کار شاید مدعی اصلی این وزن باشد. او که در این سال‌ها همواره در جمع مدعیان حضور داشته و دست خالی نمانده است می‌خواهد آخرین سال‌های قهرمانی‌اش را با کارنامه‌ای درخشان‌تر به پایان برساند. ضلع دیگر این مثلث در اختیار ریو هان سو کشتی‌گیر نام آشنای کره‌ای است که با قهرمانی در آسیا به رده سوم رسید و بدون شک قهرمان سال 2013 جهان در لاس‌وگاس حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

روس‌ها هم برای وزن دوم فرنگی خود آرتم سورکوف قهرمان بازی‌های اروپایی را برگزیده‌اند که پیش از این مسابقات کارنامه چندان درخشانی ندارد. فرانک استابلر آلمانی و دارنده برنز 2013 جهان و برنز بازی‌های اروپایی و نفر پنجم المپیک 2012 به همراه میگران آروتونیان ارمنستانی، دارنده مدال نقره بازی‌های اروپایی، حسن علی‌یف آذربایجانی و استفان لوای اسلواک که هر دو در بازی‌های اروپایی سوم شدند و ریواز لاشخی گرج از مدعیان دیگر این وزن هستند که زیدوند برای عبور از سد آنها نیاز به انگیزه‌ای مثال زدنی دارد.

 

*  71 کیلوگرم: کار سخت بیابانگرد برای رسیدن به طلا

سرانجام پس از سال‌ها ناکامی و دیده نشدن افشین بیابانگرد درخشان‌ترین دوران ورزشی‌اش در سال گذشته تجربه کرد و با کسب مدال برنز مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی خودی نشان داد تا امروز در اوج پختگی کمک حال وزن سوم کشتی فرنگی باشد.

صدر جدول آخرین رنکینگ برترین‌های این وزن در اختیار رسول چونایف آذربایجانی، قهرمان بازی‌های اروپایی است و به نظر می‌رسد شانس اصلی مدال طلای این وزن هم خود این آذری خوش تکنیک باشد. چونایف در بازی‌های اروپایی که در کشورش برگزار شد در فینال بالینت کورپاسی مجارستانی را شکست داد و اول شد. کورپاسی هم در یک سال گذشته کشتی‌گیر با کیفیتی نشان داده، اما فراز و نشیب‌هایش اجازه نداده تا به عنوان یک مدعی شش دانگ مطرح باشد

آدام کوراک روس، میندیا تسولوکیدزه گرج، یونس اوزل ترک، روسلان تسارف قرقیز و جونگ هی جیون کره‌ای هم از دیگر نفرات شاخصی هستند که به میدان لاس وگاس خواهند آمد. با توجه به غیر المپیکی بودن این وزن شاید حساسیت‌ها در آن کم‌تر از اوزان دیگر باش.

افشین بیابانگرد که با قرار گرفتن در آخرین رنکینگ اعلام شده فدراسیون جهانی، خود را در رده دوم می‌بیند کار سختی برای دفاع از این جایگاه خواهد داشت و با اندکی زیرکی و البته خوش شانسی، می‌تواند صیاد نخستین طلای تاریخ دوران قهرمانی‌اش باشد.

* 75 کیلوگرم: جدال تمام عیار جنگجوها

جمع مدعیان در این وزن جمع است و به نظر می‌رسد زیباترین کشتی‌ها را باید در این وزن جستجو کرد؛ جدال تمام عیار جنگجوها. همه هستند  و به نظر می‌رسد مدعی‌ای در لاس وگاس غیبت داشته باشد. سعید عبدولی که در آخرین رده‌بندی اعلام شده جایی در بین برترین‌های وزن خود ندارد تنها برای صید طلا به میدان خواهد رفت،البته اگر اینبار داوران اجازه دهند.

به نظر می‌رسد سعید پیش از هر حریفی باید با داوران بجنگد و شاید هم در شیوه مبارزه‌ای که با حریفان اتخاذ می‌کند تجدید نظر کند چرا که او می‌خواهد حریف را در همان ثانیه‌های ابتدایی به رختکن بفرستد، اما نمی‌داند که خیلی‌ها دوست دارند بازی ادامه داشته باشد تا شاید بتوانند تقلبی در آن کنند. بعد از جنجال‌های سعید و حتی اثبات محق بودن او، حالا دیگر داوران روی عبدولی حسابی حساس شده‌اند و او باید با کم کردن این حساسیت پله پله برای صید طلا تلاش کند؛ مدالی که بدون شک در این سال‌ها بیش از هر کسی شایستگی‌اش را داشته اشت.

عبدولی بمب انگیزه است و حالا از هر زمان دیگری آماده‌تر به نظر می‌رسد، اما مبارزه این شیر را در میدان جهانی باید به نظاره نشست.

صدر این وزن در اختیار کیم هیون وو کره‌ای، نفر اول المپیک لندن و قهرمان 2013 جهان و بازی‌های آسیایی است، اما آرسن جولفالاکیان ارمنستانی قهرمان 2014 جهان به نظر بهترین کشتی‌گیر حال حاضر این وزن تلقی می‌شود که در مکان دوم رده بندی قرار دارد. بدون شک شاخص‌ترین کشتی‌گیر این وزن کسی نیست به غیر از جولفالاکیان ارمنستانی که در 5 سال اخیر 5 مدال جهانی را به جیب زده است از نقره و برنز گرفته تا طلای که سال قبل به چنگ آورد. وی یکی از بادوام ترین و کم‌اشتباه‌ترین کشتی‌گیران سال‌های اخیر کشتی فرنگی بوده است. آرسن در استانبول 2011 و بوداپست 2013 برنز و در المپیک لندن 2012 و مسکو 2010 نقره گرفته بود و سرانجام رنگ طلایش را تاشکند 2014  بدست آورد.

تصمیم عجیب در این وزن توسط کوگیاشویلی رقم خورد. وی با کنار گذاشتن چنگیز لابازانوف با انگیزه و تازه نفس به دلیل کسب مدال برنز بازی‌های اروپایی، رومن ولاسوف کهنه‌کار را جایگزینش کرده است. ولاسوف با اینکه در انتخابی تیم ملی روسیه شرکت نداشت با سومی لابازانوف در بازی‌های اروپایی شانس دوباره‌ای برای حضور در پیکارهای جهانی یافت؛ ولاسوف در رنکینگ نفر سوم است.

نفر چهارم این رنکینگ الوین مورس‌علی‌یف پدیده آذری‌هاست که در نخستین دوره بازی‌های اروپایی مقابل لابازانوف در نیمه نهایی پیروز شد و در نهایت قهرمان شد. ویکتور نمس، نایب قهرمان بازی‌های اروپایی که فینال را به مورس‌علی‌یف باخته در مکان پنجم است. دیمیتری پیشکوف اوکراینی برنده برنز بازی‌های اروپایی و زورابی داتوناشویلی از گرجستان هم از حریفان سرسختی خواهند بود که بدون شک برای مدال به لاس‌وگاس خواهند رفت.

عبدولی برای تکرار طلایی دیگر البته در وزنی بالاتر فرصتی از این بهتر نخواهد داشت تا با تمام توان از همین حالا مدعی مدال المپیک باشد. سعید بمب انگیزه و غیرت است و با کشتی‌های مثالزدنی‌اش تمام حریفان را از دم تیغ خواهد گذراند، اگر روز روزش باشد.

کشتی گیران ایرانی که در 5 سال‌ گذشته در این وزن روی تشک رفتند حتی توانایی کسب یک امتیاز را هم برای تیم ایران نداشتند و آخرین بار این فرشاد علیزاده بود که در مسابقات جهانی 2009 هرنینگ دانمارک یک مدال برنز گرفت و از آن پس، دیگر نمایندگان کشورمان دست خالی از مسابقات جهانی برگشتند، اما این بار به نظر می‌رسد داستان متفاوت است و شاهد چهره‌ای جدید از عبدولی در مبارزات جهانی خواهیم بود.

 

* 80 کیلوگرم: قادریان شگفتی‌ساز می‌شود؟

یکی دیگر از کشتی‌گیرانی که نخستین تجربه خود در رده سنی بزرگسالان را در مسابقات جهانی تجربه می‌کند یوسف قادریان است. کشتی گیری که نه تنها با قهرمانی مقتدرانه در انتخابی تیم ملی بلکه با قهرمانی در آسیا خود را یکه تاز این وزن کرد. شاید بزرگ‌ترین حسن قادریان خونسردی و آرامشی باشد که در این کشتی‌گیر کار جوان و با انگیزه وجود دارد. درست است که وی برای نخستین بار حضور روی تشک جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کند، اما نمی‌توان او را کم شانس قلمداد کرد چرا که از پتانسیل لازم برای رفتن روس سکوی جهانی برخوردار است پیش‌بینی مدال برای او دور از ذهن نیست، اما همانطور که خودش پیش از اعزام به مسابقات گفته است باید پیش از هر چیزی خودش را از نظر ذهنی آماده رقابت با حریفان کند و در اینصورت نیمی از راه کسب مدال را پیموده است.

قادریان حریفان طراز اولی در این راه دارد که کار را برایش سخت و سنگین می‌کنند که در صدرشان یوگنی سالیف روس است. این روس جوان که در بازی‌های اروپایی قهرمان شد بهترین کشتی‌گیر حال حاضر این وزن بر مبنای رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی است. در رده دوم این رده بندی رفیق حسین‌اف آذربایجانی جای گرفته است که در فینال یورو شکست خورد. در کنار این دو نفر سلجوق جبی ترکیه‌ای نیز می‌تواند مدعی باشد.

پیتر باسکی از مجارستان که در رنکینگ سوم است همواره در بین خوب‌هاست و رقیب سختگیری به حساب می‌آید. دانیل آلکساندروف، ویکتور ساسونوفسکی بلاروس و لاشا گوبادزه گرج از دیگر مدعیان این وزن هستند. یوسف در حال حاضر در جایگاه نهمی وزن 80 کیلوگرم است، اما بدون شک جایگاهش بالاتر از اینهاست.

 

* 85 کیلوگرم:‌ حبیب و طلسم 6 ساله!

نمایش پیروزمندانه حبیب‌الله اخلاقی در جام نیکولا پتروف باعث شد تا با وجود انتقال به وزنی بالاتر در فرمی آماده‌تر باشد و حتی در آخرین رنکینگ برترین‌های جهان در جایگاه سوم بایستد. حبیب از سال 2009 به این سو که برنز جهان را گرفت در این 6 سال نویدی به غیر از ناکامی نداد، اما حالا عزمش را برای جبران مافات این شش ساله جزم کرده است تا با طلسم شکنی در لاس‌وگاس پایانی خوش بر دوران قهرمانی‌اش باشد.

همانطور که خود اخلاقی هم گفته است این آخرین مسابقات جهانی است که در آن حضور خواهد داشت و شاید اگر نتواند در این مسابقات توفیقی کسب کند دیگر مجال حضور در دومین المپیک عمرش را برای کسب مدال نداشته باشد، اما در صورت کسب نتیجه بدون شک شایسته اعتمادی دوباره خواهد بود. تجربه بالای اخلاقی بزرگترین سلاحش در مبارزه با حریفان است، اگر بتواند به خوبی از آن استفاده کند و اسیر استرس نشود. حبیب اگر بتواند شمه‌ای از آنچه در بازی‌های آسیایی به نمایش گذاشت روی تشک پیاده کند هر چند این میدان با آن میدان قابل قیاس نیست، اما کسب سهمیه و مهم‌تر از هر چیزی برای اخلاقی تکرار مدال 6 سال پیش دور از دسترس نخواهد بود.

اما اینجا هم رقیب اصلی حبیب یک روس خطرناک است که بتازگی قهرمانی در بازی‌های اروپایی را تجربه کرده است. داوید چاکوتادزه که در جام جهانی تهران نیز حضور داشت با قهرمانی در نخستین دوره بازی‌های اروپایی به رده نخست جدول برترین‌های وزن 85 کیلوگرم آمد و صدرنشین شد. نحوه مبارز ه او شباهت زیادی به اخلاقی دارد و جنگ میان آنها زیبا خواهد شد.

نفر دوم رنکینگ ژان بلنیوک سیاه پوست است که سال‌هاست به تابعیت اوکراینی‌ها در آمده و مدال‌های خوبی هم  گرفته است. او فینال بازی‌های اروپایی را در باکو به چاکوتادزه باخت، اما هنوز هم رقیبی جدی برای مدعیان است مانند ملونین نومون‌وی، قهرمان فرانسوی سال گذشته جهان که در لاس‌وگاس برای هر حریفی مشکل‌ساز خواهد شد.

رامسین عزیز سیر آلمانی و متهان باشار ترک نفرات پنجم و ششم رنکینگ در کنار ماکسیم مانوکیان ارمنستانی و سامان طهماسبی ایرانی الاصل از دیگر مدعیان اصلی این وزن در لاس وگاس خواهد بود. طهماسبی که نایب قهرمان جهان در سال گذشته را به همراه 3 مدال جهانی دیگر یدک می‌کشد در بازی های اروپایی نکام محض بود، اما خیرآبادی نتوانست از کنار تجربه بالای این کشتی‌گیر قلدر بگذرد و سامان را به عنوان گزینه اول خود راهی آمریکا کرد تا شاهد رقابتی جذاب و دیدنی بین مدعیان این وزن باشم.

در میان آسیایی‌ها هم رستم آساکالوف ازبک کشتی‌گیری که با مصدوم کردن داود عابدین‌زاده در دوحه قهرمان آسیا شد و نورسلطان تورسینوف قزاقستانی که دوم شد نزدیک‌ترین رقبای اخلاقی می‌توانند باشند.

*98 کیلوگرم: رضایی در اندیشه عبور از آلکسانیان

به نظر می‌رسد از همین حالا باید رقابت اصلی را بین آرتور آلکسانیان قهرمان ارمنی سال گذشته جهان و قاسم رضایی قهرمان المپیک لندن دانست و از طرفی اسلام ماگومدوف روس که در رده دوم آخرین رنکینگ اتحادیه جهانی قرار دارد در کنار چنگ ایلدیم کشتی‌گیر کهنه‌کار ترک نیز می‌توانند برای این دو خطرساز شوند.

آلکسانیان که در جهانی سال گذشته انتقام شکست در المپیک لندن را از رضایی گرفته بود حالا کار سختی با وجود قاسم آماده برای دفاع از عنوان قهرمانی سال قبل خود خواهد داشت چرا که حالا این رضایی است که می‌خواهد زهر چشمی از این ارمنی کارکشته پیش از بازی‌های المپیک بگیرد. رضایی که به گفته خودش حتی شرایطی به مراتب بهتر از المپیک لندن دارد با روحیه‌ای مضاعف بسان شیری زخمی گاه در میدان لاس‌وگاس خواهد گذاشت و به اذعان بسیاری از کارشناسان از شانس‌های مسلم کسب مدال طلا در آمریکا خواهد بود.

اسلام ماگومدوف که تا یک سال پیش خیلی جدی گرفته نمی‌شد و کشتی‌گیر شناخته شده‌ای نبود در این مدت رشد فوق العاده‌ای داشته و در نخستین دوره بازی‌های اروپایی هم قهرمان شد تا خط و نشانی جدی برای مدعیان این وزن از جمله رضایی و آلکسانیان بکشد، اما قاسم رضای به خوبی راه و رسم شکست دادن روس‌ها را بلد است و امید داریم در این میدان هم مانند گذشته به پیروزی برسد. البته روس‌ها او را در کنار داوید چاکوتادزه بهترین کشتی‌گیران خود می‌دانند.

چنگ ایلدم هم که از سال 2011 همواره از مدعیان بوده است، هیچگاه نتوانسته است از اقتدار لازم برای رفتن روی سکوی قهرمانی برخوردار باشد، اما همواره به عنوانی تهدیدی جدی برای رقبا محسوب می‌شده است. دیمیتری تیموچنکوی اوکراینی که در فینال یورو 2015 به ماگومدوف باخت در کنار اورخان نورایف، قهرمان جوانان جهان 2014 و الیور هاسلر آلمانی نایب قهرمان جوانان جهان از دیگر خوب‌های این وزن هستند که در لاس وگاس از کشتی‌گیران خطرناک محسوب می‌شوند. بالاژ کیس مجاری و آردو آروسار استونیایی و چند چهره آسیایی نظیر دی ژایو چینی هم می توانند سطح رقابت‌ها را بالا ببرند.

هر چند قاسم رضایی در رده سوم آخرین رده‌بندی این وزن قرار گرفته است، اما بدون شک مدعی اصلی قهرمانی در لاس‌وگاس خواهد بود.

 

* 130 کیلوگرم: نبرد غول‌ها در صحرای نوادا

حضور بلال ماخوف که سال قبل در تاشکند برنز گرفت در کنار میجان لوپز، غول کوبایی و رضا کایالپ سنگین‌وزن عنوان‌دار ترکیه‌ای نوید رقابتی جذاب را در این وزن می‌دهد؛ تا شاهد نبردی جذاب بین غول‌ها در صحرای نوادا لاس‌وگاس باشم.

بدون شک ماخوف سرشناس‌ترین چهره روس‌ها در لاس‌وگاس است و از آنجا که روس‌ها از گذشته حساسیت ویژه‌ای روی مدال‌های سنگین وزن داشته‌اند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این کشتی‌گیر کرده‌اند به طوری‌که حتی در تصمیمی عجیب با کنار گذاشتن گاتسالوف کهنه‌کار قرار است ماخوف در کشتی آزاد هم روی تشک برود تصمیمی که تعجب خانواده جهانی کشتی را در پی داشت. این روس کشتی بلد که پس از 4 مدال جهان و المپیک در کشتی آزاد، حالا در کشتی فرنگی هم به دنبال تکرار مدال‌هایش است، سیری ناپذیر نشان می‌دهد و رقیبی جدی برای تمام مدعیان خواهد بود.

اما مانند روند سال‌های اخیر همچنان میجان لوپز کوبایی به عنوان بخت نخست قهرمانی در آمریکا محسوب می‌شود هر چند که این کشتی‌گیر 33 ساله دیگر پا به سن گذاشته است و باید در اندیشه بازنشستگی باشد، اما در آستانه 34 سالگی همچنان سیری‌ناپذیر نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد رویای کسب سومین مدال المپیک را در سر می‌پروراند و حاضر نیست به این راحتی‌ها تشک را ترک کند و میدان را به جوان‌ترها بدهد.

در کنار این دو کشتی‌گیر، رضا کایالپ ترکیه‌ای که در سال‌های اخیر همواره روی سکوی قهرمانی حضور داشته است حریف آسانی نخواهد بود و یقه هر مدعی را خواهد گرفت و بدون شک این سه کشتی‌گیر اضلاع اصلی مثلث قهرمانی را تشکیل خواهند داد.

ماگنوس یورن سوئدی در کنار هیکی نابی استونیایی در کنار نورماخان تینالی‌یف قزاق از دیگر کشتی‌گیرانی هستند که در صورت خوش شانسی و قرار نگرفتن در گروه این سه کشتی‌گیر می‌توانند به کسب مدال امیدوار باشند و در غیر اینصورت باید تنها رویای کسب سهمیه المپیک را در سر بپرورانند. البته از کنار نام صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل تیم آذربایجان هم نباید به راحتی گذشت، کشتی‌گیری که در مسابقات اخیر بسیار با کیفیت نشان داده و با نایب قهرمانی در بازی‌های اروپایی و حتی با غلبه بر بزرگانی همچون هیکی نابی و کاجایا گرجستانی در قواره‌های یک مدعی تازه مطرح شده است.

اما نماینده ایران در سنگین‌وزن در غیاب بشیر باباجان‌زاده کارکشته، کسی نیست به جز مهدی علیاری؛ کشتی‌گیری که نخستین حضور خود در سنگین‌وزن را در میدانی رسمی تجربه می‌کند و شاید کم‌تجربه‌ترین کشتی‌گیر این وزن محسوب شود، اما در برهوت کشتی‌گیر سنگین‌وزن توانست گوی سبقت را از رقبا برباید و دوبنده تیم ملی را به چنگ آورد. موضوعی که با ریسک بالایی از سوی کادرفنی همراه خواهد بود، اما به گفته آنها سرمایه‌گذاری اصلی روی علیاری برای موفقیت در المپیک است. عده‌ای معتقدند که علیاری به دلیل وزن کم‌تر در مقایسه با حریفان از چالاکی بیشتری برای مقابل با رقبا برخوردار است و این از مزایای اوست، اما وزن کم او نیز می‌تواند باعث عدم توانایی این کشتی‌گیر برای مقابله با حریفان در قوس کردن‌ها و پیش‌اندازها باشد؛ چه بسا در تمرینات تیم ملی تمرین علیاری با کشتی‌گیرانی نظیر قاسمی منجزی به خوبی گویای این ضعف بود، اما در هر صورت امیدواریم که این ریسک جواب داده و این کشتی‌گیر که عنوان پنجمی جهان در سال 2013 البته در وزن 96 کیلوگرم را در کارنامه دارد با حداقل کسب سهمیه المپیک گامی برای کمک به کشتی فرنگی بردارد.




:: برچسب‌ها: اخبار ایران ، مجله ی او منفی ، فارس نیوز ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: